- Zlín
- "HVĚZDA z.ú."
Dárky pro zaměstnance - tipy pro personalisty
Dárky pro zaměstnance
Většina společností svým zaměstnancům poskytuje dárky, pokud k nim patříte i vy, nebo chcete dárky zavést, je tento článek přímo pro vás!
Dárek pro zaměstnance je náklad, který se vám vrátí v podobě lepšího employer brandingu, vyšší motivace a loajality vašich zaměstnanců.
Zjistěte možnosti inzerce |
Kdy dávat dárky zaměstnancům
Pokud vám to rozpočet umožní, využijte každou příležitost potěšit své zaměstnance dárkem. Příležitostí se najde celá řada - od narozenin zaměstnance, pracovního výročí zaměstnance, výročí společnosti, Vánoc a mnoho dalšího.
Projdeme si různé příležitosti, vhodné dárky pro zaměstnance a nápady a tipy, co by vaše zaměstnance mohlo potěšit.
Mějte na paměti, že se nikdy nemůžete zavděčit všem zaměstnancům. Vždy se najdou kolegové, kteří nebudou s dárkem spokojení. Nedělejte si z toho těžkou hlavu, pokud nebudete každému zaměstnanci dávat individuálně vybrané dárky přímo pro něj, všem se nezavděčíte.
Jaké dávat dárky
Dárky nemusí být hmotné. Zvažte například den volna za každý odpracovaný rok či den volna na narozeniny zaměstnance.
Ptejte se svých zaměstnanců, jaké dárky by jim udělaly radost, aby neskončily v koši. Vánoční dárek pro zaměstnance je ve většině společností noční můrou personalistů, jaký vybrat, abyste se vešli do rozpočtu a potěšili většinu zaměstnanců:
Vánoční balíčky pro zaměstnance - je vhodné volit dva dárkové balíčky pro zaměstnance, jeden pro zaměstnankyně a druhý pro zaměstnance. Před nákupem vánočních dárků uspořádejte kulaté stoly s vybranými zaměstnanci a zeptejte se jich na jejich názor na několik vámi zamýšlených dárků. Dárky vyberte tak, abyste se vešli do rozpočtu a distribuce těchto dárků byla realizovatelná.
Dárky k narozeninám - dárek pro zaměstnance oslavujícího narozeniny může být i drobnost v podobě čokolády. Potěší každého zaměstnance, kterému jeho vedoucí přijde pogratulovat k narozeninám osobně.
Dárky k pracovnímu výročí - oslavujte zaměstnance, kteří jsou s vámi 5, 10 a více let. Dejte ostatním zaměstnancům vědět, že mezi sebou mají velmi zkušené kolegy, a co všechno již dokázali. Tito zaměstnanci by dárek měli obdržet například od generálního ředitele spolu s poděkováním za konkrétní úspěch. Pro tyto příležitosti se hodí víno jako firemní dárek.
Dárky a daně
V zákonu o daních z příjmů je uvedeno, že za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dar.
Na straně zaměstnavatele se tedy bude jednat o daňově neúčinný výdaj (náklad).
Pro zaměstnance je zde stanoven limit 2 000 Kč ročně. Opět budeme citovat zákon o daních z příjmů: „hodnota nepeněžního bezúplatného plnění poskytovaného z fondu kulturních a sociálních potřeb podle příslušného předpisu, u zaměstnavatelů, na které se tento předpis nevztahuje, hodnota nepeněžního bezúplatného plnění poskytovaného za obdobných podmínek ze sociálních fondů nebo ze zisku (příjmu) po jeho zdanění, anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to až do úhrnné výše 2 000 Kč ročně u každého zaměstnance“.
Ještě jedna citace stejného zákona, která je důležitá pro to, abyste vybrali dárky pro zaměstnance daňově uznatelné.
“Za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat zejména (...) výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dar; za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně.” Toto lze uplatnit v případě, že dáváte dárky svým obchodním partnerům. Nikoliv však pro zaměstnance.
I když dárek pro zaměstnance opatříte logem společnosti, nebude se na tyto dárky vztahovat výše citovaná výjimka. Dárky byly poskytnuty zaměstnancům, proto se nejedná o reklamní nebo propagační předmět a není možné dárek považovat za marketing. Dárek je určen pro zaměstnance, pro jeho osobní spotřebu. Na straně zaměstnavatele se tedy nebude jednat o daňově účinný náklad.
Objevte možnosti inzerce |
Další benefity pro zaměstnance
Abyste měli přehled benefitů kompletní, přečtete si i naše další články věnované nejžádanějším benefitům.
Nárok na stravenky, stravné a vše, co k tomuto tématu potřebujete vědět.
Dozvíte se, jak je to s příspěvkem na dovolenou.
Zvažujete příspěvek na dopravu, pak vám jistě pomůže náš článek.
Nezapomněli jsme ani na příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění.
A dozvíte se vše i o třináctém a čtrnáctém platu.
Publikováno 10. dubna 2023